Sauna

Sauna to pomieszczenie, gdzie odczuwalna jest bardzo wysoka lub niska temperatura. Niska lub wysoka wilgotność w pomieszczeniu uzależniona jest od typu sauny. Zwykle wyróżnia się mokre i suche sauny. Niekwestionowaną zaletą saun są ich lecznicze i relaksacyjne właściwości.

Pokaż w mojej okolicy »
Sauna

Sauny - rodzaje

  • Sauna sucha - to najpopularniejsza z dostępnych w gabinetach SPA. Charakteryzuje ją wysoka temperatura i niska wilgotność powietrza. Ogrzewana gorącymi kamieniami.

  • Sauna parowa - charakteryzuje się wysoką wilgotnością (do 100%) i niższą temperaturą 40-50 stopni Celsjusza.

  • Sauna rzymska – cechą charakterystyczną tego typu sauny jest niższa temperatura oraz wysoka wilgotność powietrza.

  • Sauna fińska – z kolei ten typ sauny posiada wysoką temperaturę oraz niską wilgotność powietrza.

  • Sauna na podczerwień – źródło ciepła stanowią w tym przypadku promienniki podczerwieni, które  produkują temperaturę w wysokości blisko 50 – 60 stopni.

Jak wygląda korzystanie z sauny?

Na początek – prysznic. Po dokładnym osuszeniu się ręcznikiem możemy wejść do sauny. W środku wyposażenie składa się zazwyczaj z kilku rzędów ławek, rozmieszczonych na różnej wysokości. Im wyżej usiądziemy, tym będzie nam bardziej gorąco. Zaleca się siadanie na ręczniku, ponieważ jest to bardziej higieniczne. Czas pobytu w saunie trwa zwykle od kilku do kilkunastu minut. Po wyjściu należy wziąć zimny prysznic i niczym się nie wycierać. Ciało powinno samoistnie wyschnąć. Koniecznie należy pamiętać, aby uzupełniać płyny. Zaleca się wypicie min. 1 szklanki wody.

Co daje sauna?

Korzystanie z sauny dostarcza nam relaksu zarówno dla ciała, jak i dla umysłu. Wszystkie napięte dotychczas mięśnie rozluźniają się, a stawy stają się bardziej sprawne. Sauna ma także dobroczynne działanie na skórę. Przede wszystkim oczyszcza zatkane pory, dzięki czemu nie mamy problemów ze stanami zapalnymi czy wypryskami. Sauna przyspiesza również proces związany z usuwaniem toksyn z naszego organizmu. Ponadto wpływa na poprawę ukrwienia skóry, przez co jest ona zdecydowanie bardziej jędrna i zdrowa. Hartowanie się, czyli rozgrzewaniem ciała oraz schładzaniem sprawia, że zwiększa się nasza odporność na przeziębienia i wirusy.

Jak często korzystać z sauny?

Z sauny powinno się korzystać nie więcej niż trzy razy na tydzień. Każde pojedyncze wejście do środka powinno trwać maksymalnie 5 – 15 minut.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

Sauna nie jest przeznaczona dla osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze, nowotwory, niewydolność krążenia i serca, reumatyzm, gruźlicę, chorobę wieńcową oraz astmę. Nie powinny z niej korzystać także kobiety będące w ciąży oraz podczas menstruacji.

Zobacz także