SPA i masaż

Sauna – szkodzi czy pomaga? Poznaj najpopularniejsze rodzaje sauny i ich przeznaczenie

Sauna stała się ostatnim czasie modnym sposobem na spędzanie czasu. Trudno się dziwić. Dzięki kąpielom w saunie organizm oczyszcza się i hartuje. Poprawia się krążenie krwi, kondycję skóry i, co najważniejsze, można oddać się błogiej chwili lenistwa. Jednak czy sauna jest bezpieczna dla każdego? Kto i jak powinien korzystać z dobrodziejstw kąpieli parowych oraz czy wybór odpowiedniego rodzaju sauny może mieć znaczenie?

Łaźnie parowe towarzyszą ludzkości od bardzo dawna. I choć słynne rzymskie termy są niczym innym, jak dumnymi poprzednikami współczesnych kąpieli parowych, sama sauna raczej niesie ze sobą skojarzenia z zimnymi, północnymi krańcami Europy. Nic dziwnego, gdyż obecnie Skandynawowie z namaszczeniem podchodzą do wynalazku przodków, uważając go za jeden z namacalnych dowodów na posiadanie przez nich wiedzy o tym, czym jest szczęście.

Sauny od dawna i niesłabnącą częstotliwością są stosowane w krajach skandynawskich, jako idealna metoda leczenia i relaksu. Bez wątpienia przebywanie w wysokich temperaturach, oddychanie gorącym powietrzem, nierzadko z dodatkiem naparów z ziół, przyczyniają się do lepszego ukrwienia, a co za tym idzie i kondycji skóry. Dodatkowo pobyt w saunie rozluźnia mięśnie, dzięki czemu skóra regeneruję się. Oprócz aspektów zdrowotnych i pielęgnacyjnych sauna poprawia też nastrój i buduje mocne więzi społeczne.  Żeby jednak móc maksymalnie cieszyć się z zabiegów należy zacząć wybrania rodzaju sauny, który będzie najbardziej odpowiadał naszym potrzebom i oczekiwaniom. Nie jest to jednak  wybór prosty, gdyż możliwości jest wiele.

Czym jest sauna?

W ogólnym zarysie sauna jest to zamknięte pomieszczenie, w którym utrzymywana jest wysoka temperatura i odpowiednio dobrana wilgotność. W tradycyjnych saunach temperaturę uzyskiwało się poprzez nagrzewanie kamieni, które polewano wodą lub zasypywano śniegiem. Bardzo często w trakcie kąpieli parowych wykorzystywano różnego rodzaju zioła oraz bicie wiciami. Wszystkie rodzaje sauny mają jednak jedną cechę wspólną: mają za zadanie rozgrzewanie ciała w celu pozbycia się z organizmu z toksycznych elementów.

Pozytywne działanie sauny

Sauna jest rewelacyjnym sposobem na relaks i oczyszczenie organizmu. Ilość pozytywnych aspektów dla zdrowia jest ogromna. Korzystanie z sauny przynosi korzyści przy dolegliwościach takich jak:

  • napięcie mięśni grzbietu,
  • zapalenie stawów,
  • astma,
  • zapalenie stawów kręgosłupa,
  • przewlekłym zapaleniem oskrzeli,
  • przewlekłą obstrukcją płuc,
  • chorób kardiologicznych,
  • nadciśnienia niedrożności,
  • tętnic dusznicy,
  • zawał serca (wskazanie do użycia sauny występuje dopiero po sześciu miesiącach),
  • depresji.

Sauna przyczynia się także do ogólnej poprawy wydajności organizmu i poprawy stanu zdrowia, także u osób bez objawów chorobowych. Jest to wszystko tylko część pozytywnych aspektów, jakie niesie ze sobą korzystanie z sauny. Skandynawowie zapewniają, że z dobrodziejstw kąpieli parowych mogą korzystać już nawet małe dzieci, a bezpieczeństwo wynika tylko i wyłącznie z odpowiedniego stosowania zasad używania sauny. Czy sauna jednak jest dla wszystkich?

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

Pomimo ogromnej ilość pozytywnych aspektów płynących z korzystania z sauny, należy pamiętać, że nie jest to forma rozrywki dla wszystkich. Sauny powinny przede wszystkim unikać osoby, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe czy są po niedawno przebytych zabiegach chirurgicznych. Wśród innych przeciwwskazań wymienić możemy:

  • przeziębienie,
  • gruźlica,
  • niewydolność serca lub krążenia,
  • niedawno przebyty zawał mięśnia sercowego,
  • choroby serca i nadciśnienie,
  • ciąża,
  • ostre stany zapalne,
  • wrzody,
  • guzy,
  • padaczka,
  • ostre stany reumatyczne.

Jak wybrać odpowiednią saunę?

Sauny mogą różnić się od siebie nie tylko rodzajem, ale również przeznaczeniem. Najczęściej kojarzy się nam z wysoką temperaturą i dużą wilgotnością powietrza. Jednakże niekoniecznie tak jest. Wśród saun znaleźć możemy także sauny śnieżne, czyli tak zwane studnie lodowe, gdzie temperatura jest bardzo niska. Jak zatem wybrać najlepsze dla nas rozwiązanie? Zobaczmy, jakie są rodzaje sauny i jakie jest ich przeznaczenie.

Rodzaje saun i ich przeznaczenie

Łaźnia parowa

Najbardziej tradycyjną i najbardziej popularną sauną jest łaźnia parowa. Temperatura w niej wynosi od 40 do 50 stopni Celsjusza, a wilgotność od 45 do 50%. To idealne rozwiązanie dla osób, które nie lubią wysokich temperatur lub dopiero zaczynają swoją przygodę. Łaźnie parowe świetnie wpływają na kondycję skóry. Sprawiają, że staje się ona elastyczna i gładka. Wspomagają walkę z astmą oskrzelową lub chorobami reumatycznymi. Jest to także rodzaj sauny wskazany dla osób, które chcą oczyścić organizm, przyspieszyć metabolizm lub schudnąć.

Sauna ziołowa

Wariacją na temat sauny parowej jest sauna ziołowa. Można w niej wykorzystywane wywar z ziół lub olejki eteryczne. Inhalacje przeprowadzone w są w temperaturze około 45 stopni Celsjusza i wilgotności około 80%, przez czas około 30 minut.

Sauna sucha

Sauna sucha charakteryzuje się temperaturą pomiędzy 60 a 90 stopni Celsjusza. Jej wilgotność jest dużo niższa i waha się pomiędzy 10 do 35%. Inną nazwą sauny suchej jest  sauną szwedzką lub fińską, gdyż jest najbardziej popularna w krajach skandynawskich. O dziwo jest najmniej przyjaznym rodzajem sauny. Nie powinno się w niej przebywać dłużej niż 30 minut. Natomiast w trakcie jednego pobytu można spalić nawet do 400 kalorii. Ten rodzaj sauny jest polecany osobom z chorobami reumatycznymi, wysokim ciśnieniem czy chorobami oskrzelowym, zapaleniem stawów czy astmą oskrzelową.

Biosauna

Współczesną odmianą sauny suchej są biosauny. Temperatura w nich utrzymuje się na poziomie 40-60 stopni Celsjusza, a wilgotność to około 40%. Jej dodatkowymi elementami relaksacyjnym jest światło, którego zmiana pozytywnie wpływa na nastrój uczestników. W biosaunie może być również stosowana aromaterapia. Długość pobytu w tym rodzaju sauny powinna zamykać się w przedziale od 15 do 30 minut, jednak częstotliwość może być duża, gdyż nie ma przeciwwskazań do stosowania jej  nawet codziennie.

Sauna na podczerwień

Najnowszym rozwiązaniem w zakresie saun są sauny na podczerwień. Dzięki niewielkim rozmiarom chętnie montowane są w domach prywatnych. Źródłem ciepła w nich są promienniki podczerwieni. Temperatura w takich saunach wynosi od 30 do 40 stopni Celsjusza. Zalecana jest osobom, które pragną oczyścić swój organizm i spalić dodatkowe kalorie oraz pozbyć się cellulitu. Energia termiczna wnika bowiem w głąb skóry nawet do 4 cm. Co ważne mogą z niej bezpiecznie korzystać osoby z żylakami i problemami krążenia.

Sauna lodowa

Kolejnym ciekawym rodzajem sauny jest sauna lodowa, która zwana jest także studnią lodową. W przeciwieństwie do pozostałych rodzajów sauny temperatura w niej panująca to około minus 15°C, a ściany i podłoga pokryte są lodem. Jest zalecana osobom, które chcą wzmocnić kondycję układu krążenia i pozbyć się cellulitu. Wzmacnia naczynia krwionośne, przyspiesza krążenie, a tym samym wpływa na transport tlenu do komórek i spalanie tłuszczu. Tak jak w przypadku pozostałych rodzajów saun, można w niej przebywać od kilku do kilkunastu minut.

Sauna solna

Idealna dla osób borykających się z chorobami górnych dróg oddechowych, takimi jak choroby gardła, krtani, tchawicy czy oskrzeli jest sauna solna. Dzięki zastosowaniu solanek morskich w saunie odbywa się inhalacja, podczas której oddycha się bogatą w jod, brom, wapń i magnez parą. Temperatura w saunie solnej osiąga jedynie 45-65° C, a wilgotność to 30-50%. Nie powinno się przebywać w niej dłużej niż 15 do 20 minut.

Bania ruska

Bania ruska to rodzaj sauny znany i ceniony na terenach Polski od wieków. Przypomina drewnianą chatę. Temperatura w bani wynosi od 80 do 120 ºC, a wilgotność powietrza nie przekracza 60%. Tak wysoką temperaturę osiąga się dzięki podgrzewaniu kamieni. Polewanie ich wodą lub naparem z ziół wywołuje parę wodną. W tym rodzaju sauny zaleca się przebywanie nie dłuższe niż 10-15 minut. Należy także robić krótkie przerwy, by chłodzić ciało, poprzez polewanie się zimną wodą lub nacieranie śniegiem. Naprzemienne stosowanie ciepła i zimna hartuje organizm i przyspiesza krążenie. Z ruskiej bani można korzystać kilka razy w tygodniu.

Pozytywnych aspektów korzystania z sauny jest zdecydowanie więcej niż przeciwwskazań. Jednak żeby w pełni cieszyć się dobrodziejstwami kąpieli parowych, powinniśmy wybrać rodzaj sauny odpowiedni dla naszych preferencji, oczekiwań oraz celu, jaki chcemy uzyskać, jak również wziąć pod uwagę przeciwwskazania medyczne. Tylko w taki sposób będziemy mogli cieszyć się urokami sauny w pełni.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Znajdź najlepsze SPA w Twoim mieście

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *