SPA i masaż

Masaż stóp – rodzaje masażu, przeciwwskazania, efekty. Masaż stóp krok po kroku!

masaz stop

Stopy są częścią ciała, która często jest zaniedbywana. Nie powinno tak być. W ciągu całego dnia wykonują one bardzo ciężką pracę, dźwigając ciężar naszego ciała. To właśnie dzięki nim możemy chodzić. W związku z tym należy się im znacznie więcej niż tylko zwykły krem zmiękczający używany od czasu do czasu. W trosce o stopy warto regularnie wykonywać masaż stóp, który z pewnością ukoi i przyniesie ulgę zmęczonym stopom. Jak masować stopy? O tym dowiecie się, czytając poniższy artykuł.

Co niekorzystnie wpływa na stopy?

Pielęgnacja stóp powinna być jedną z priorytetowych czynności każdego z nas. Nie wolno dopuścić do rozwoju chorób stóp (np. grzybicy), ponieważ z czasem problem ten może okazać się bardzo poważny i trudny do wyleczenia. Zdrowo wyglądające stopy mają bowiem spory wpływ na nasze samopoczucie. Nie wstydzimy się wówczas założyć sandałów czy klapek. Nie odczuwamy także żadnego dyskomfortu z tego tytułu.

Nasze stopy bardzo często cierpią, jednak nie tyle przez czynniki zewnętrzne czy wewnętrzne, ile przez nasze zachowanie. Do ich stanu przyczyniamy się bowiem my sami poprzez praktykowanie złych nawyków. Mowa tutaj przede wszystkim o chodzeniu w ciasnych, ciężkich i nieoddychających butach. Do złej kondycji stóp przyczynia się także nadwaga oraz dieta uboga w krzem, cynk i magnez. Warto wiedzieć, że stopom sprzyja spożywanie dyni, sezamu, orzechów, szpinaku, pietruszki, owsa, migdałów oraz ryb morskich. Dzięki dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości minerałów wzmocnimy mięśnie i kości (tyczy się to również stóp).

Czy masaż jest potrzebny naszym stopom?

Niewątpliwie tak! Masowanie to ogromna ulga dla stóp. Jest to kojące „mini spa”, dzięki któremu stopy zostaną skutecznie zregenerowane. Jak powszechnie wiadomo, stopy posiadają receptory mające zdolność do rozpoznawania podłoża. Dzięki nim idąc boso, wiemy, co znajduje się pod naszymi stopami. Receptory połączone są z systemem równowagi oraz z konkretnymi narządami w ciele ludzkim. Dlatego umiejętne uciskanie dowolnych receptorów uaktywnia pracę organów, co z kolei korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Masaż stóp – rodzaje

Masaż relaksacyjny

Pod hasłem „masaż stóp” nie należy rozumieć wyłącznie jednej czynności. Masowanie wykonywane jest bowiem na dwa sposoby – relaksacyjnie bądź leczniczo. Rola masażu relaksującego wydaje się oczywista. Chodzi bowiem o regenerację oraz ukojenie obolałych stóp. Tej rodzaj masażu niesamowicie odpręża i wprawia w bardzo pozytywny nastrój. Po zakończonym masowaniu stopy stają się lekkie i przyjemne w dotyku.

Masaż leczniczy

Drugim rodzajem jest leczniczy masaż stóp, wykonywany metodą refleksologii. To terapia uciskowa receptorów, której zadaniem jest wywołanie reakcji fizjologicznej gwarantującej uzyskanie stanu równowagi organizmu. Dzięki terapii z organizmu eliminowane są wszelkie toksyny oraz pobudzane jest prawidłowe krążenie. Refleksologię uznaje się za wspaniałe antidotum m.in. na ból głowy, stres oraz bóle kręgosłupa czy innych części ciała.

Bardzo ciekawe poglądy przedstawia na ten temat tradycyjna medycyna chińska. Zgodnie z nią masaż stóp odblokowuje przepływ energii życiowej (nazywanej Chi) przez kanały w stopach (meridiany). Dzięki umiejętnie wykonanemu masażowi organizm zaczyna funkcjonować w prawidłowy sposób.

Masaż stóp to jednak nie tylko uciskanie czy też masowanie dolnej części stopy (podeszwy). Jest to także masaż palców stopy oraz kostek. Te części stóp również potrzebują relaksu i ukojenia. Podarujmy więc naszym stopom kompleksowy masaż, który przywróci im zdrowy wygląd i ukojenie.

Korzyści, jakie daje masaż stóp

Nie ma ku temu żadnych wątpliwości, że masaż stóp jest dobroczynnym zabiegiem. Z powodzeniem możemy wykonać go samodzielnie w domu albo po prostu udać się do profesjonalnego salonu. Co możemy zyskać dzięki masażowi? Otóż przede wszystkim ogromną korzyścią będzie ukojenie obolałych po całym dniu stóp, odprężenie i relaks. Nawet nasz nastrój ulegnie poprawie.
To jednak nie wszystko. Masaż skutecznie pobudzi krążenie, uelastyczni mięśnie oraz doda nam energii. Czynność ta posiada nawet zdolność odtruwania organizmu, a więc skutecznie eliminuje toksyny. Masaż stóp da najlepszy efekt, gdy wykonamy go przed snem. W ten sposób zagwarantujemy sobie znacznie lepszą jakość snu, a rano obudzimy się wypoczęci.

Jak masować stopę? – relaksacyjny masaż stóp krok po kroku

Wiemy już, że najlepszym momentem na masaż jest wieczorna pora po kąpieli. Poniżej zamieściliśmy krótką instrukcję, jak powinien wyglądać masaż stóp krok po kroku.

Krok 1.

Przed przystąpieniem do masowania należy najpierw posmarować stopy balsamem przeznaczonym do masażu. Jeśli natomiast takiego nie posiadamy, możemy użyć zwykłego kremu.

Krok 2.

Siadamy wygodnie w fotelu i obejmujemy stopę rękoma. Delikatnie poruszamy nią we wszystkie strony, a następnie pociągamy i rozszerzamy palce jeden za drugim, by nieco je rozluźnić i zwiększyć ich elastyczność. Skórę stóp także powinniśmy pobudzić, delikatnie ją szczypiąc. Na zakończenie „rozgrzewki” pozostaje pobudzenie stawu skokowego. W tym celu kręcimy stopą kilka kółek w prawo i w lewo.

Krok 3.

Masaż rozpoczynamy od palców, a dokładnie od największego z nich. Obejmujemy go palcem wskazującym oraz kciukiem i masujemy z każdej strony (pomijamy jedynie paznokieć). W ten sam sposób postępujemy z każdym. Po tej czynności poruszamy palcami w tył i w przód.

Krok 4.

Kiedy skończymy masować palce, obejmujemy stopę w taki sposób, by nasze kciuki znajdowały się po stronie podeszwy. Następnie powoli masujemy tę część stopy kolistymi ruchami w kierunku od palców po piętę. Podczas masażu możemy delikatnie uciskać dolną część stopy. Ruchy, jakimi wykonujemy masaż, są tak naprawdę dowolne. Mogą być bardzo delikatne i subtelne, a także coraz bardziej przybierające na sile.

Krok 5.

W kierunku przeciwnym, a więc od pięty do palców, uciskamy w ten sam sposób (kciuk i palec wskazujący) obie boczne krawędzie stopy. Zaleca się wykonanie tej czynności minimum 4 – 5 razy.

Krok 6.

Kolejna czynność to niezbyt mocne uciskanie kostek, które wykonujemy za pomocą kciuka. Ważna jest też linia łącząca kostkę i piętę. Nie możemy jej pominąć. Zaleca się więc okrężne masowanie z uciskiem w punktach na linii kostka – pięta po obu stronach stopy (zewnętrznej i wewnętrznej). Ucisk w jednym punkcie powinien nam zająć ok. 3 – 4 sekundy.

Krok 7.

Na koniec pozostaje nam masaż górnej części stopy, czyli grzbietu. Czynność tę wykonujemy całą dłonią, zachowując przy tym spiralne ruchy. Po kilkunastu sekundach ostukujemy skórę stopy opuszkami palców, po czym delikatnie ją głaszczemy.

Krok 8.

W taki sam sposób postępujemy z drugą stopą.

Lokalizacja najważniejszych receptorów na podeszwie stopy

Ażeby móc wykonać prawidłowy masaż, który pomoże nam pozbyć się męczących dolegliwości, musimy być zorientowani, gdzie na podeszwie stopy znajdują się poszczególne receptory. Poniżej wskazujemy te, naszym zdaniem, najważniejsze.

  • przysadka mózgowa – środek dużego palucha,
  • przełyk – zewnętrzna dolna część dużego palucha,
  • oczy – linia łącząca drugi i trzeci paluch ze stopą,
  • uszy – linia równoległa do linii łączącej stopę z dwoma ostatnimi palcami (położona ok. 1 cm poniżej linii łączenia),
  • ramiona – zewnętrzna krawędź stopy, ok. 1 cm poniżej poduszki,
  • nerki – środkowa część podeszwy, nieco bliżej wewnętrznej krawędzi stopy,
  • pęcherz moczowy – wewnętrzna krawędź stopy w linii prostej z kostką,
  • serce – receptor znajduje się na prawej stopie na środku największej poduszki pod dużym paluchem.

Przeciwwskazania do wykonywania masażu stóp

Pomimo tak dobroczynnego wpływu na zdrowie, masaż stóp nie jest wskazany dla każdego. Nie powinny z niego korzystać m.in. osoby, które:

  • posiadają stany zapalne na stopach,
  • odczuwają nasilający się ból stóp,
  • posiadają skaleczenie lub obrzęk stopy,
  • borykają się z zapaleniem ścięgien lub mięśni,
  • cierpią na chorobę Burgera lub wrzody,
  • są w ciąży oraz przechodzą menstruację.

Po przeczytaniu powyższego artykułu wiecie już, jak masować stopy. Czas więc na osobisty test! Podarujmy sobie i swoim stopom odrobinę relaksu po ciężkim dniu. Nie dość, że wyjdzie nam to na dobre, to w dodatku poczujemy się znacznie lepiej. Te 10 – 20 minut dziennie to czas tylko dla nas. Wykorzystajmy go więc dobrze!

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Znajdź zaufany gabinet masażu w swoim mieście

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *