Kąpiel relaksacyjna – najlepsze domowe sposoby na relaks w wannie

Kąpiel w wannie to nie tylko rytuał oczyszczający nasze ciało. To także doskonały sposób na relaks po stresującym dniu. Dobrze przygotowana kąpiel może nasycić zarówno ciało, jak i umysł, odprężyć oraz wyciszyć, dzięki czemu regeneracja organizmu w czasie snu będzie jeszcze skuteczniejsza. Sprawdź jak przygotować domowe kąpiele relaksacyjne niczym z dobrych salonów spa.

Kąpiel w wannie nie musi być nudną rutyną

Szybki prysznic może orzeźwić ciało, więc będzie idealnym początkiem dnia. Na zakończenie całodniowej aktywności warto wziąć dłuższą kąpiel w wannie, która uspokoi i zrelaksuje zmęczone ciało.

Terapeutyczne właściwości kąpieli znane są już od wieków. SPA to prawdopodobnie skrót od łacińskiego wyrażenia „Sanus per aquam”, czyli „zdrowy dzięki wodzie”. Zabiegi pielęgnacyjne oraz relaksacyjne w kąpielach wodnych, to pomoc zarówno dla urody, jak i zdrowia.

Specjalne ośrodki posiadające w swoich ofertach SPA, to doskonały sposób na odprężenie. Niestety z uwagi na brak czasu czy pieniędzy, nie możemy korzystać z nich zbyt często. Alternatywą są domowe kąpiele relaksacyjne, które mogą równie dobrze oderwać człowieka od codziennych stresów i pozwolić skutecznie się zrelaksować, przy okazji pielęgnując nasze ciało. Na prywatne spa w domowym zaciszu możesz pozwolić sobie, kiedy tylko zechcesz, wystarczy wygospodarować kilkadziesiąt minut na wieczorną kąpiel i skorzystać z naszych porad na relaks w wannie.

Kąpiel relaksacyjna – jak ją przygotować?

Aby relaksująca kąpiel pomogła nam się odprężyć musi zostać odpowiednio przygotowana. Terapeutyczne działanie przyniesie więc adekwatny nastrój. Pomocne mogą być zapachowe świece, ulubiona muzyka, a nawet lampka wina. Najważniejszy jest jednak czas. Zorganizuj się tak, aby nikt nie przerwał Ci błogiego relaksu, by kąpiel w wannie przebiegała bez patrzenia na zegarek i zbędnego pośpiechu.

Kluczowa w relaksie jest aromaterapia. Zapachy oddziałują na zmysły, a dodatkowa atmosfera blasku świec i relaksacyjnej muzyki pozwoli się wyciszyć i głęboko odprężyć. Wybierając aromaty do kąpieli postaw raczej na lawendę, słodkie nuty kwiatowe czy ylang-ylang. Te zapachy uspokoją i pozwolą się rozluźnić. Mocne, owocowe zapachy zwykle przynoszą odwrotny skutek, ponieważ działają pobudzająco na zmysły, a nam zależy przecież na wyciszeniu. Doskonale sprawdzą się sole wzbogacone o mikro i makroelementy (cenne składniki pielęgnujące skórę).

Sól zawierająca ekstrakty z lawendy ma właściwości relaksujące oraz antystresowe. Lawenda znakomicie odpręży, ukoi zmysły oraz wyciszy organizm. Po takiej kąpieli będziesz prawdziwie zrelaksowana. Natomiast sól z ekstraktem z róży będzie miała pielęgnacyjny wpływ na Twoją skórę. Wzmocni ją oraz doda miękkości i aksamitu. Jej intrygujący zapach silnie działający na zmysły przyniesie odprężenie oraz relaks.

Ciepła kąpiel w wannie z dodatkiem soli rozluźni napięte i bolące mięśnie, a także rozszerzy pory, dzięki czemu skóra szybciej i dokładniej oczyści się z toksyn oraz wchłonie składniki mineralne.

Relaksująca kąpiel wymaga odpowiedniego wstępu

Zanim jednak zanurzysz się w wodzie, zadbaj o odpowiednie przygotowanie ciała i twarzy do kąpieli. Dobrze jest wykonać peeling całego ciała oraz twarzy. Zabieg ten pozwoli przygotować odpowiednio całe ciało, usuwając martwy naskórek, dzięki czemu skóra lepiej wchłonie składniki odżywcze z kąpieli.

Czas, w którym oddamy się błogiemu stanu, będzie doskonałym momentem na nałożenie maseczki na twarz, szyję oraz dekolt. Para z ciepłej kąpieli dodatkowo rozpulchni skórę, dzięki czemu aktywne składniki maseczki jeszcze lepiej się wchłoną. W przypadku cery problematycznej to jak upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu.

Możesz również nałożyć maseczkę na włosy. Jeśli dodatkowo zakryjesz głowę czepkiem, zapewnisz wyższą temperaturę, dzięki czemu łuski rozchylą się, a aktywne składniki maseczki łatwiej wnikną w strukturę włosa. Po zakończeniu kąpieli dobrze jest włosy polać chłodną wodą, która zamknie łuski i tym samym zatrzyma wszystkie substancje odżywcze wewnątrz włosa.

Po peelingu ciała możesz dodatkowo wmasować w nie olejek kosmetyczny. Sam masaż już rozgrzeje skórę, dzięki czemu składniki kosmetyku będą miały skuteczniejszy wpływ i dostaną się do głębszych warstw. Po takim masażu kąpiel będzie na pewno nietuzinkowym relaksem.

Domowe przepisy na kąpiele rozgrzewające, wzmacniające oraz relaksujące

Poniżej przedstawiamy kilka przepisów na domowe kąpiele.

Rozgrzewające kąpiele możesz przygotować:

  • z mieszaniny olejków eterycznych np. z tymianu oraz eukaliptusa (do kupienia w aptece lub sklepach zielarskich),
  • tworząc odwar z goździków, kory cynamonowej oraz skórki z pomarańczy – w tym celu zalej zimną wodą skórkę z jednej pomarańczy, kawałek kory oraz około 12 goździków. Podgrzewaj (nie dopuszczając do wrzenia) pod przykryciem przez 20-30 minut, a następnie odcedź i dodaj do wanny,
  • z olejku z igliwia sosnowego, który możesz zamówić przez internet. Olejek z igliwia sosnowego ma doskonałe właściwości odkażające oraz odświeżające, będzie więc idealnym dodatkiem do kąpieli w czasie infekcji (zapalenie zatok, grypa czy katar).

Wzmacniającą kąpiel w wannie przygotujesz:

  • z odwaru 1 łyżki suszonych kwiatów nagietka, 1 łyżki suszonych liści babki lancetowatej oraz około 3 łyżek ziela macierzanki. Podobnie jak wcześniej zalej wszystko zimną wodą, podgrzewaj pod przykryciem przez blisko pół godziny, a następnie odcedź i dodaj odwar do wanny,
  • z ekstraktu mentolu oraz gingko-biloba (do kupienia w sklepie zielarskim lub aptece),
  • z wyciągu z kwiatostanów lipy – susz zalej zimną wodą i odstaw na około 12 godzin. Po upływie tego czasu podgrzej go, a następnie odcedź i dodaj wyciąg do wanny.

Relaksacyjną kąpiel przygotujesz:

  • z dodatkiem olejku pomarańczowego, który ponadto wpłynie pozytywnie na cellulit, poprawi koloryt oraz odżywi skórę,
  • z dodatkiem olejku lawendowego – lawenda dzięki swojej sile aromatu koi zmysły i ciało,
  • z naparu suszonych kwiatów akacji, liści melisy oraz lawendy – w tym celu przygotuj około dwie garście suszonych kwiatów akacji, jedną melisy i jedną lawendy. Wsyp susz do woreczka płóciennego lub lnianego, umieść go w misce i zalej wrzącą wodą (około 2-3 litry). Dokładnie przykryj (np. folią spożywczą) i odstaw na około 20 minut. Po tym czasie przecedź i wlej do wanny. Można również zanurzyć woreczek z suszem bezpośredni w wannie z gorącą wodą, którą po upływie około 20 minut dopełniamy letnią do uzyskania odpowiedniej temperatury.

Relaks w wannie – o czym warto pamiętać?

Domowe SPA pomoże zrelaksować się i odprężyć po ciężkim dniu. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Kąpiel w wannie powinna trwać nie dłużej niż 30 minut. Zbyt długie przebywanie w wodzie przyniesie odwrotny skutek – wysuszy skórę oraz uszkodzi naskórek. Temperatura wody powinna być zbliżona do temperatury ciała, czyli około 37°C.

Po kąpieli od razu nałóż na całe ciało balsam lub olejek, który nawilży skórę. Warto sięgać po produkty, które zatrzymują wilgoć w naskórku oraz odbudowują ochronny płaszcz lipidowy skóry.

Nie zapomnij również o twarzy, szyi i dekolcie. Wmasuj krem odżywczy, delikatnie masując skórę okrężnymi ruchami. W ten sposób ułatwisz odpływ limfy oraz usuniesz obrzęki

Po takim relaksie najlepszy będzie sen. Dobrze więc zorganizować się tak, by móc położyć się, choć na krótką drzemkę. W czasie snu zrelaksowany oraz wyciszony organizm będzie lepiej i szybciej się regenerował.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Znajdź najlepsze SPA w Twoim mieście

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *