DietetykaKosmetyka

Dieta na trądzik – co jeść, a czego nie walcząc z trądzikiem

Dieta na trądzik - co jeść, a czego nie walcząc z trądzikiem

Trądzik pospolity (acne vulgaris) to schorzenie gruczołów łojowych i mieszków włosowych. Przyczyn trądziku jest wiele i każda z nich wpływa na powstanie wykwitów na skórze w różnym stopniu. Niezależnie jednak od ustalenia przyczyny i zaleconego leczenia, warto wspomóc kurację odpowiednią dietą na trądzik. O tym co należy jeść, a czego lepiej unikać opowiada Julia Piwowarczyk, dietetyk w wygodnadieta.pl. 

Najczęstsze przyczyny trądziku

Zasadniczą rolę w powstawaniu trądziku odgrywają czynniki hormonalne. Ich oddziaływanie przejawia się w nadmiernej aktywności gruczołów łojowych; cera trądzikowa jest charakterystycznie „świecąca”.

Co wpływa na występowanie trądziku?

  • Zespół policystycznych jajników – najczęściej występujące schorzenie endokrynologiczne kobiet. Jego cechą charakterystyczną jest nadmiernie wysoki poziom męskich hormonów płciowych (hiperandrogenizm).
  • Insulinooporność (obniżona wrażliwość organizmu na insulinę) – występuje zwłaszcza u osób z nadwagą i otyłych, może doprowadzić do powstania cukrzycy typu 2.
  • Schorzenia tarczycy.
  • Zespół Cushinga.
  • Hiperprolaktynemia.
  • Zaburzenia pokarmowe i trawienne.
  • Otyłość – niezależnie od jej przyczyn.
  • Depresja.

Zanim zaczniemy leczyć trądzik, należy przede wszystkim wykonać badania w kierunku powyższych chorób. Dopiero po zdiagnozowaniu i zastosowaniu leczenia zasadniczej przyczyny ustalimy – najlepiej z pomocą specjalisty – dietę wspomagającą.

Produkty niewskazane w diecie na trądzik

Bez względu na podłoże trądziku, spożywanie niektórych pokarmów utrudnia jego wyleczenie.

  • Najmniej wskazane są produkty wysokoprzetworzone, które obfitują w tłuszcze trans i cukry rafinowane.
  • Nie powinno się zatem jeść dań gotowych ze słoików, zupek chińskich, potraw instant, słodyczy.
  • Również wszelkiego rodzaju fast food należy omijać szerokim łukiem.
  • Zdecydowanie niezalecane jest pieczywo z mąki pszennej wysokooczyszczonej, cukiernicze, spożycie innego pieczywa należy ograniczyć.
  • Z jadłospisu trzeba wyeliminować słodzone napoje – gazowane i niegazowane.

Czytaj etykiety!

Dania gotowe są szkodliwe także ze względu na obecność konserwantów, barwników, sztucznych aromatów i wszelkich „dosmaczaczy”, z glutaminianem sodu na czele. Zanim włożymy cokolwiek do koszyka w sklepie, koniecznie zapoznajmy się ze składem. Czytanie etykiet podczas zakupów powinno stać się rutyną. Uwaga: niektórzy producenci, mając świadomość, że klienci coraz częściej odstawiają na półkę produkt zawierający glutaminian sodu, zastępują go ekstraktem drożdżowym. Rzecz w tym, że działanie tego ekstraktu jest podobne do glutaminianu i nie jest on obojętny dla zdrowia, dlatego warto zwrócić na to uwagę.

Nabiał w diecie na trądzik

Mleko i jego przetwory powinny być spożywane w ograniczonych ilościach. Najlepiej, o ile to możliwe, zaopatrywać się w mleko u gospodarza, nie w sklepie, z uwagi na ryzyko – choćby śladowej – zawartości hormonów w mleku pochodzącym z przemysłu. Z nieprzetworzonego wiejskiego mleka można bez trudu samemu zrobić jogurt czy ser. Zrobione w domu będą znacznie zdrowsze, ponadto pozbawione tzw. chemii spożywczej.

Tłuszcze w diecie na trądzik

Trzeba uważać na tłuszcze. O ile w większości diet niewskazane są tłuszcze zwierzęce, a zalecane roślinne, o tyle w diecie przeciwtrądzikowej podział ten jest nieco inny. Należy unikać wszelkich roślinnych tłuszczów utwardzonych (margaryny), ale także niektórych olejów, w tym rzepakowego, sojowego i słonecznikowego. Można do sałatek dodawać oliwę z oliwek, natomiast do smażenia używać masła klarowanego.

Napoje, których należy unikać

Bezwzględnie nie należy pić alkoholu, mocnej kawy i palić papierosów. Zawarte w nich toksyczne substancje niszczą skórę, mają rujnujący wpływ na gruczoły dokrewne, układ pokarmowy i oddechowy. Wykazują także działanie kancerogenne.

Dieta na trądzik – co należy jeść?

Dieta przeciwtrądzikowa musi być przede wszystkim zbilansowana, z wyrównaną podażą wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Unikając rozwiązań radykalnych (eliminujących białka, tłuszcze lub węglowodany) konieczne jest zaopatrywanie organizmu we wszystkie substancje pod optymalną postacią.

Tłuszcze

Tłuszcze, oprócz wspomnianych wyżej, dostarczamy z rybami morskimi i owocami morza. W diecie uwzględniamy siemię lniane i wszelkie orzechy. Produkty te zawierają kwasy omega-3, których organizm człowieka nie wytwarza i muszą być dostarczone z zewnątrz. Jeżeli ktoś np. nie jada ryb, może stosować suplementy kupione w aptece, choć zdrowsze i łatwiej przyswajalne są substancje zawarte w naturalnych produktach żywnościowych.

Warzywa w diecie na trądzik

Warzywa są znakomitym źródłem błonnika i witamin. W diecie przeciwtrądzikowej zalecane są głównie warzywa zielone i korzeniowe, kapustne, ale także np. awokado, dostarczające zdrowego tłuszczu. Należy natomiast ograniczyć warzywa strączkowe i ziemniaki. Natomiast z owocami trzeba uważać, zwłaszcza na początku leczenia. Zawierają one bowiem dużo cukru, który ograniczamy do minimum.

Mięso w diecie na trądzik

Mięso i podroby kupujemy z zaufanych źródeł, aby uniknąć chemicznych „utrwalaczy”. Nie musimy ograniczać się do chudych piersi z kurczaka; w diecie przeciwtrądzikowej mogą się znaleźć wszystkie gatunki mięsa, natomiast ograniczamy wędliny. Unikamy fermowych jajek, oznaczonych cyfrą 3. Najlepsze są wiejskie od domowych kur, ewentualnie oznaczonych cyframi 0 lub 1.

Produkty zbożowe – ile ich spożywać? 

Artykuły zbożowe należy spożywać w niewielkich ilościach, jednak bardzo wartościowe są kasze – jaglana i gryczana. W ich przypadku nie obowiązują żywieniowe restrykcje.

Staramy się używać jak najmniej soli, za to możemy  stosować zioła przyprawowe (pakowane pojedynczo, nie mieszanki): oregano, imbir, kurkumę, cynamon, bazylia, itp.

Nawadnianie organizmu

Ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Pijemy około 2-3 litrów płynów na dobę, w tym wodę mineralną i herbatę ziołową lub owocową. Nie należy pić soków owocowych, nawet świeżo wyciśniętych, lepiej zastąpić je całym świeżym owocem.

Pamiętać należy, że dieta, aczkolwiek istotna, nie zastąpi leczenia farmakologicznego. Dlatego przez cały czas trzeba pozostawać pod kontrolą lekarza i ściśle stosować się do jego zaleceń.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *